جستجو در وب‌سایت:


پیوندها:



 چاپ یازدهم کتاب
 "تاریخ سینمای ایران
"
 با ویراست جدید
 و افزوده‌های تازه منتشر شد

 در کتابفروشی‌های
 تهران و شهرستان

 ناشر: نشر نظر

 



 صد و پنج سال اعلان
 و پوستر فيلم در ايران



صد سال اعلان و پوستر فیلم
در ایران

و
بازتاب هایش

 


 لینک تعدادی از مطالب



درباره‌ی محمد قائد
نیم‌پرتره‌ی مردی که
از «آیندگان» هم گذر کرد


بررسی طراحی گرافیک
و مضمون در عنوان‌بندی
فیلم‌های عباس کیارستمی :
پنجره‌ای رو به
جهان شعر



گفت‌وگو با اصغر فرهادی؛
درباره‌ی «فروشنده» و
فکرها و فیلم‌هایش :
... این دوزخ نهفته

گفت‌و‌گو با پرویز پرستویی؛
درباره‌ی بادیگارد و کارنامه‌اش

زندگی با چشمان بسته

گفت‌و‌گو با محمدعلی نجفی
درباره‌ی سریال سربداران
سی‌و‌یک سال بعد از
اولین پخش آن از تلویزیون

گفت‌وگو با مسعود مهرابی
درباره‌ی نقش‌های چندگانه‌ای که

در تاریخ ماهنامه‌ی «فیلم» ایفا کرد
و آن‌هایی که دیگر ایفا نکرد

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد
درباره‌ی قصه‌ها و...:

نمایش هیچ فیلمی خطر ندارد


 
گفت‌و‌گو با بهرام توکلی کارگردان
من دیگو مارادونا هست:

فضای نقدمان مانند فضای
فیلم‌سازی‌مان شوخی‌ست

گفت‌و‌گو با پیمان قاسم‌خانی،
فیلم‌نامه‌نویس سینمای کمدی:
الماس و کرباس

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
رو خط «گذشته»:

سينما برايم پلكان نيست

گزارش شصتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی جهانی سن سباستین:
شصت‌سال كه چيزی نيست...

متن كامل گفت‌و‌گو
با ماهنامه‌ی «مهرنامه»،

به مناسبت
سی‌سالگی ماهنامه فیلم
:
ريشه‌ها

گفت‌و‌گوی ابراهيم حقيقی
با آيدين آغداشلو
درباره‌ی كتاب «صد سال اعلان
و پوستر فيلم در ايران»

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
نويسنده
و كارگردان
جدایی نادر از سيمين
حقيقت تلخ، مصلحت شيرین
و رستگاری دريغ شده

قسمت اول | قسمت دوم  
قسمت سوم

بررسی كتاب
«پشت دیوار رؤیا»

بيداری رؤياها

كيومرث پوراحمد:
عبور از ديوار رؤياها،
همراه جادوگر قصه‌ها


تكنولوژی ديجيتال
و رفقای ساختار شكن‌اش
سينماي مستند ايران:
پيش‌درآمد


اسناد بی‌بديل
سينمای مستند ايران:
قسمت اول (۱۲۷۹ - ۱۳۲۰)


خانه سیاه است
سینمای مستند ایران:
قسمت دوم (۱۳۵۷ - ۱۳۲۰)


درباره‌ی آیدین آغداشلو:
پل‌ساز دوران ما


سایت ماهنامه فیلم، ملاحظات
و دغدغه‌های دنيای مجازی


گزارش پنجاه‌و‌ششمين دوره‌ي
جشنواره‌ي سن سباستين
(اسپانيا، ۲۰۰۸)
... به‌خاطر گدار عزيز

گفت‌و‌گو با آيدين آغداشلو
درباره‌ی مفهوم و مصداق‌های
سينمای ملی

جای خالی خاطره‌ی بلافاصله

گفت‌و‌گو با مانی حقيقی
به‌مناسبت نمايش كنعان

پرسه در كوچه‌های كنعان

گفت‌و‌گو با محمدعلی طالبی
از شهر موش‌ها تا دیوار

شور و حال گمشده

سين مجله‌ی فيلم،
سينمايی است، نه سياسی


گفت‌و‌گو با رضا میرکریمی
به‌مناسبت نمایش به‌همین سادگی

خيلی ساده، خيلی دشوار

گفت‌و‌گو با بهرام توکلی
به‌مناسبت
 نمایش
پا برهنه در بهشت

پا برهنه در برزخ
 

گمشدگان

گزارش چهل‌ودومین دوره‌ی
جشنواره‌ی کارلووی واری
(جمهوري چك، ۲۰۰۷)

پرسه در قصه‌ها

پرویز فنی‌زاده،
آقای حكمتی و رگبار

نمايشی از اراده‌ی سيزيف

گزارش چهل‌وهفتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی تسالونیكی
(یونان) - ۲۰۰۶

پشت ديوار رؤيا

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد 
درباره‌ی
خون بازی

مرثيه برای يك رؤيا

خون‌بازی: شهر گم‌شده

گفت‌وگو با رسول ملاقلی‌پور 
کارگردان
میم مثل مادر

ميم مثل ملاقلی‌پور

گفت‌وگو با ابراهیم حاتمی‌کیا 
درباره‌ی
به‌نام پدر
:

به‌نام آينده

برای ثبت در تاریخ سینمای ایران

یاد و دیدار

گفت‌و گو با جعفر پناهی
گزارش به تاريخ

گفت‌وگو با مرتضی ممیز
خوب شيرين

گزارش/ سفرنامه‌ی
پنجاه‌ و دومین دوره‌ی
جشنواره‌ی سن‌سباستین


گفت‌وگو با بهمن قبادی
 قسمت اول
/ قسمت دوم
 قسمت آخر

گفت‌وگو با عزیزالله حمیدنژاد
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌و گو با حسین علیزاده
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌وگو با گلاب آدینه
مهمان مامان را رايگان
بازی كردم


نقطه‌چین، مهران مدیری،
 طنز، تبلیغات و غیره


کدام سینمای کودکان و نوجوانان

جیم جارموش‌ وام‌دار شهید ثالث!

تاریخچه‌ی پیدایش
 کاریکاتور روزنامه‌ای


سینماهای تهران، چهل سال پیش

فیلم‌ شناسی کامل
 سهراب شهید ثالث


ارامنه و سینمای ایران

بی‌حضور صراحی و جام

گفت‌وگو با حمید نعمت‌الله:
مگر روزنه‌ی امیدی هست؟

«شاغلام» نجیب روزگار ما

اولین مجله سینمایی افغانستان

نگاهی به چند فیلم مطرح جهان

گزارش سی‌وهشتمین دوره‌ی
 جشنواره کارلووی واری


نگاهی به فیلم پنج عصر
ساخته‌ی سمیرا مخملباف

چیزهایی از «واقعیت» و «رویا»
برای بیست سالگی ماهنامه‌ی فیلم


بایگانی:
شهريور ۱۳۹۷

۱۲ آبان ۱۳۹۰

نمونه‌ی چند خبر و مقاله، بعد از رونمایی

هنر آنلاين
سینما از گرافیک جدا نیست
به گزارش خبرگزاری هنر در ابتدای برنامه رونمایی از این کتاب «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» محمدرضا بهمن پور مدیر نشر نظر و ناشر این اثر درباره مسعود مهرابی گفت: مهرابی مرد بدون حاشیه‌‌ای است که آثار با ارزشی در حوزه سینما و گرافیک منتشر کرده است. وی در سال 54 در رشته گرافیک شروع به تحصیل کرد و یک سال بعد وارد حوزه سینما شد، از همان سال‌ها شروع به جمع‌آوری این پوسترها کرد.
بعد از بهمن‌پور مهرابی درباره کتاب گفت: این اثر حاصل چندین سال تلاش است. در این کتاب سعی کردم نگاهی بی‌طرفانه به تاریخ پوستر فیلم در ایران داشته باشم.
سپس مهرابی درباره تاریخچه پوستر فیلم در ایران با بیان این مطلب که دهه‌‌ی 80 ، دهه دگرگونی این هنر در ایران بود گفت: با آمدن کامپیوتر و برنامه‌ای چون فتوشاپ تغییر چشمگیری در طراحی پوستر فیلم در ایران به وجود آمد که این تغییر ناگزیر بود و حتی استادان و طراحان خبره مجبور به یادگیری نرم‌افزارها و استفاده از آنان شدند، این مسئله یک شکاف تاریخی بین نسل پوسترهای جدید و قدیم به وجود آورد. در این دوره طراحانی وارد این کار شدند که پیش از این قلم به دست نگرفته بودند و از کشیدن یک آناتومی ساده عاجز بودند. اما توانستند با نرم‌افزارها بازار را در دست بگیرند.
مهرابی درباره این‌که چطور این پوسترها را جمع‌آوری کرد صحبت کرد و در آخر از کسانی که در آماده‌سازی این اثر او را همراهی کردند تشکر کرد.
قرار بود آیدین آغداشلو و ابراهیم حقیقی درباره کتاب «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» صحبت کنند اما به علت عدم حضور آیدین آغداشلو ویدوئویی پخش شد که در آن ابراهیم حقیقی با آیدین آغداشلو به گفتگو درباره این اثر پرداخته بود.
سپس ابراهیم حقیقی درباره تاریخ پوستر فیلم در ایران و کتاب «صدسال اعلان و پوستر فیلم در ایران» صحبت کرد و گفت: من چهل سال در کنار سینمای ایران کار گرافیکی انجام دادم و به نظرم سینما از گرافیک جدا نیست.
وی درباره وضعیت کیفی پوسترفیلم در ایران گفت: افت و خیز سینمای ایران در گرافیک نیز تاثیرگذار است. به طور مثال در دوره‌ سینمای قبل از انقلاب شاهد شاهکار گرافیکی در پوستر فیلم‌ها نیستیم.
حقیقی در ادامه افزود: فرهنگ و هنر یک کشور با خوراک فرهنگی و هنری رشد می‌کند، اگر خوراک هنری درست به جامعه ندهیم نمی‌توانیم انتظار رشد هنر و فرهنگ را داشته باشیم. او در انتها با یاد کردن از دوره‌ای که گرافیست‌های بزرگی در عرصه پوسترفیلم در ایران فعالیت می‌کردند گفت: هر زمان سفارش دهنده اثر درک درستی از هنر آن فیلم داشت و توانست ارزش واقعی آن را بفهمد آثار خوبی در زمینه پوسترفیلم در ایران تولید شد.
در انتهای برنامه محمدعلی حدت طراح پوستر فیلم، رضا کیانیان و بهمن‌فرمان‌آرا درباره این اثر صحبت کردند.

خبرگزاری فارس
در مراسم رونمایی از کتاب «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» عنوان شد؛
سلیقه پخش‌کنندگان فیلم‌، طراحی پوستر فیلم‌ها را به قهقرا کشاند
خبرگزاری فارس: ابراهیم حقیقی در مراسم رونمایی از کتاب «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» گفت: سلیقه پخش‌کننده‌های فیلم در سفارش پوسترها، سیر قهقرایی را در طراحی پوستر فیلم‌ها به دنبال داشته است.
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، مراسم رونمایی از کتاب «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» اثر مسعود مهرابی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. 
این کتاب شامل بیش از 600 پوستر و اعلان فیلم است که برای نخستین بار با چاپ نفیس و به دو زبان فارسی و انگلیسی توسط نشر نظر منتشر شده است و شامل پوسترهایی از آیدین آغداشلو، محمدعلی حدت، ابراهیم حقیقی، فرشید مثقالی و ساعد مشکی در کنار بهمن فرمان آرا و ... است.
در مراسم رونمایی کتاب «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» مسعود مهرابی، مولف این کتاب گفت: «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران در واقع تاریخ مصور سینمای ایران به روایت پوستر و اعلان فیلم است که از آگهی نخستین اثر سینمایی ایران در عکاس خانه روسی‌خان در سال 1286 شمسی تا سال 1390 را دربر می‌گیرد و آن را باید آینه یک قرن گرافیک ایران به شمار آورد که البته با وجود طراحان گرافیک بسیار که آثارشان در این کتاب آمده است،‌نام «مرتضی ممیز» همچون نقش فرهاد بر بیستون همیشه ماندگار خواهد بود.
ابراهیم حقیقی دومین سخنران این مراسم بود که پشت تریبون قرار گرفت. 
حقیقی هنرمند طراح گرافیک با تأکید بر این نکته که گرافیک از سینما جداشدنی نیست گفت: این کتاب مجموعه آثاری  از دوران استفاده از کلیشه و حروف دستی تا دوران معاصر را شامل می‌شود و آن را به جامعه سینمایی و گرافیک ایران معرفی می‌کند.  
این طراح گرافیک با تأکید بر نقش مؤثر سفارش‌دهنده در طراحی پوستر گفت: اگر سفارش‌دهنده سطح کیفی کارش را ارتقاء دهد، به دنبال آن آثار ارائه شده نیز از کیفیت بهتری برخوردار خواهد بود و به این ترتیب وقتی درک درستی از فرهنگ و هنر ارائه شود، طراحان نیز‌ آثار هنری خود را با نگاه درست به مقوله هنر ارائه می‌کنند اما باعث تأسف است که طی ده سال گذشته سینماگران طراحی گرافیک و پوستر فیلم‌ها را به تهیه‌کنندگان واگذار کرده‌اند و آن‌ها نیز به پخش‌کننده‌ها و به این ترتیب پخش‌کننده‌ها نیز طبیعی است که به گیشه اهمیت بیشتری می‌دهند و در نهایت یک سیر قهقرایی در طراحی پوستر فیلم و سینما را شاهدیم.
در بخش دیگری از این مراسم، رضا کیانیان صحبت کرد و گفت:‌ من بر حسب علاقه شخصی خودم پوستر جمع‌آوری می‌کنم و همیشه این دغدغه را داشتم که چرا کسی به فکر جمع‌آوری این پوسترهای ارزشمند نیست و اکنون  از دیدن این همه پوستر در یک کتاب هیجان‌زده شدم. 
کیانیان با بیان این که کشور ما بیشتر پژوهش ستیز است تا پژوهش پرور،‌ کتاب «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» را از این منظر ستودنی عنوان کرد و در ادامه با انتقاد از سیستم آموزش هنر در ایران و بی‌توجهی به پژوهش‌های هنری گفت: اکنون این کتاب من را هیجان‌زده کرده است که امیدوارم تنها به همین یک مورد اکتفا نشود.
بهمن فرمان‌آرا نیز در بخش دیگری از این مراسم،‌ با اشاره به تأثیر رقابت سالم در فضای فرهنگی بر ارتقاء سطح کیفی آثار هنری گفت: 
اگر فیلمی با حضور بازیگران گیشه‌ای ساخته می‌شود،‌ طبیعتاً از تصویر آن بازیگر در پوستر استفاده می‌شود چرا که بسیاری از علاقه‌‌مندان به خاطر حضور آن بازیگر به سینما می‌روند و فرقی برایشان نمی‌کند که فیلم چه باشد، بنابراین اقتصاد سینما اقتضاء می‌کند که از تصاویر چهره بازیگران گیشه‌ای در پوسترهای تبلیغاتی استفاده شود.
وی با اشاره به تأثیرگذاری سلیقه معاونت سینمایی در طراحی پوستر فیلم‌ها گفت: پوستر فیلم‌ها باید قبل از نصب شدن روی سر در سینما از سوی معاونت سینمایی تاییدیه بگیرد بنابراین سلیقه معاونت سینمایی هم  مؤثر است.
به گزارش فارس،‌همزمان با رونمایی از کتاب «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» نمایشگاهی از آثار منتخب این کتاب در گالری تابستان خانه هنرمندان برپا شده است.

شبكه خبری هنرمندان ايران (خانه هنرمندان)
نگاهی به نمایشگاه «صد سال اعلان و پوستر فیلم در سینمای ایران» در نگارخانه تابستان خانه هنرمندان
مجالی برای نوستالژی مشترک سینمایی ها
«لباسی برای عروس» عباس کیارستمی، «دونده» پرویز محلاتی، «ناخدا خورشید» مرتضی ممیز، «باشو» محمدرضا دادگر، «خانه دوست کجاست» و «یه حبه قند» عباس کیارستمی، «شیرین» و «قاعده بازی» آرش صادقی، «سوت پایان» رضا عابدینی، «بچه های آسمان» حیدر رضایی و... تنها پوسترهایی نیستند که از دیدنشان لذت می‌بریم، لذتی که با احساس نوستالژی همراه است، چرا که این احساس تنها با دیدن رنگارنگی و فرم‌های جدید پوسترهای دهه شصت به بعد در مخاطب ایجاد نمی‌شود. پوسترهای سال‌های قبل از انقلاب، با طرح‌های سیاه و سفیدشان و نوشته‌هایی که بیشتر تبلیغ فیلم‌اند تا معرفی آن، حال و هوای دیگری دارند، حتی برای ما که آن روزها نبوده‌ایم...
سادگی این پوسترها و به چشم آمدن نام‌هایی که حالا دیگر خیلی بزرگ‌اند، برای هر کسی نه تنها ممکن است هیجان‌انگیز باشد، که از نظر طراحی پوستر نیز قابل توجه خواهند بود، چرا که آن‌چه بیش از هر چیز دیگری در این نمایشگاه جلب توجه می‌کند، مدرن بودن این پوسترها در عین قدیمی بودنشان است، پوسترهایی که دیگر سال‌هاست شبیه‌شان را ندیده‌ایم.
این پوسترها نمونه‌هایی از پوسترهای متفاوتی است که در سینمای ایران طراحی شده‌اند و اگرچه که فرصتی اندک را برای تماشا فراهم کرده‌اند، فرصتی که همه پوسترها را دربرنمی‌گیرد، اتفاقی نادر است، چرا که تا به حال شاهد نمایشگاه پوستر فیلم‌های سینمای ایران از ابتدا تا کنون نبوده‌ایم، جدا از این‌که زاویه دید طراحان این پوسترها نیز قابل توجه است. 
از سوی دیگر، نمایش تعدادی محدود از پوسترهای سال‌های اخیر شاید این فرصت را برای نمایش پوسترهای قدیمی ایرانی، پوسترهایی که سراسر نوشته است، یا دستکم نوشته هایش بیش‌تر از طرح و عکس است، فراهم کرده باشد. در هر صورت تماشای این پوسترها برای لحظه‌ای احساسی مشترک را برای اهالی سینما فراهم می‌کند، از آن‌چه سال‌ها بر این سینما گذشته است.

فرهنگخانه
در خانه هنرمندان برگزار شد
كتاب «صد سال اعلان و پوستر فيلم در ايران» تازه‌ترين اثر مسعود مهرابي از سوی نشر نظر منتشر شده است. اين كتاب با صدها پوستر و اعلان فيلم، از نخستين آگهي نمايش در عكاسخانه روسي خان (۱۲۸۶) تا پوستر فيلم‌های سينمايي امسال، نخستين روايت تصويري يك قرن سينما و گرافيك ايران است؛ با آثاری از حروف‌چين‌ها و خطاطان گمنام تا استادان صاحب‌نام و شاگردان‌شان؛ از چاپ سنگي و حروف سربي و گراورهاي برنجي تا چاپ ديجيتال. در مقدمه كتاب، به دو زبان فارسي و انگليسي، تاريخ شكل‌گيري و داستان پرفراز و نشيب اعلان و پوستر فيلم در ايران، دهه به دهه حكايت شده است. پوسترها و اعلان فيلم‌ها نيز در اين كتاب ۴۹۸ صفحه‌يي، به ترتيب تاريخ آورده شده و در پايان كتاب اسامي فيلم‌ها و فهرست طراحان گنجانده شده است. «صد سال اعلان و پوستر فيلم در ايران» نخستين كوشش در راستاي گردآوري همه پوسترها و آگهي‌هاي سينماي ايران است و كتاب «پوسترهاي فيلم» را كه مسعود مهرابي در سال ۱۳۷۱ منتشر كرده، مي‌توان مقدمه‌يي بر كتاب حاضر دانست. مسعود مهرابي مدير ماهنامه سينمايي فيلم، كتاب سال سينماي ايران و فصلنامه فيلم اينترنشنال است. مهرابي، علاوه بر كتاب‌هايي در زمينه طرح و كاريكاتور، كتاب‌هاي مرجعی نيز در زمينه سينمای ايران تاليف كرده است. مراسم رونمايي از كتاب «صد سال اعلان و پوستر فيلم در ايران» ساعت ۱۸ روز دوشنبه نهم آبان، با حضور هنرمندان و اهالي رسانه، در سالن جليل شهناز خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

2 لینک این مطلب


صفحه اصلی  وبلاگ مسعود مهرابی نمایشگاه کتاب‌ها تماس

© Copyright 2004, Massoud Merabi. All rights reserved.
Powered by ASP-Rider PRO