جستجو در وب‌سایت:


پیوندها:



 چاپ یازدهم کتاب
 "تاریخ سینمای ایران
"
 با ویراست جدید
 و افزوده‌های تازه منتشر شد

 در کتابفروشی‌های
 تهران و شهرستان

 ناشر: نشر نظر

 



 صد و پنج سال اعلان
 و پوستر فيلم در ايران



صد سال اعلان و پوستر فیلم
در ایران

و
بازتاب هایش

 


 لینک تعدادی از مطالب



درباره‌ی محمد قائد
نیم‌پرتره‌ی مردی که
از «آیندگان» هم گذر کرد


بررسی طراحی گرافیک
و مضمون در عنوان‌بندی
فیلم‌های عباس کیارستمی :
پنجره‌ای رو به
جهان شعر



گفت‌وگو با اصغر فرهادی؛
درباره‌ی «فروشنده» و
فکرها و فیلم‌هایش :
... این دوزخ نهفته

گفت‌و‌گو با پرویز پرستویی؛
درباره‌ی بادیگارد و کارنامه‌اش

زندگی با چشمان بسته

گفت‌و‌گو با محمدعلی نجفی
درباره‌ی سریال سربداران
سی‌و‌یک سال بعد از
اولین پخش آن از تلویزیون

گفت‌وگو با مسعود مهرابی
درباره‌ی نقش‌های چندگانه‌ای که

در تاریخ ماهنامه‌ی «فیلم» ایفا کرد
و آن‌هایی که دیگر ایفا نکرد

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد
درباره‌ی قصه‌ها و...:

نمایش هیچ فیلمی خطر ندارد


 
گفت‌و‌گو با بهرام توکلی کارگردان
من دیگو مارادونا هست:

فضای نقدمان مانند فضای
فیلم‌سازی‌مان شوخی‌ست

گفت‌و‌گو با پیمان قاسم‌خانی،
فیلم‌نامه‌نویس سینمای کمدی:
الماس و کرباس

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
رو خط «گذشته»:

سينما برايم پلكان نيست

گزارش شصتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی جهانی سن سباستین:
شصت‌سال كه چيزی نيست...

متن كامل گفت‌و‌گو
با ماهنامه‌ی «مهرنامه»،

به مناسبت
سی‌سالگی ماهنامه فیلم
:
ريشه‌ها

گفت‌و‌گوی ابراهيم حقيقی
با آيدين آغداشلو
درباره‌ی كتاب «صد سال اعلان
و پوستر فيلم در ايران»

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
نويسنده
و كارگردان
جدایی نادر از سيمين
حقيقت تلخ، مصلحت شيرین
و رستگاری دريغ شده

قسمت اول | قسمت دوم  
قسمت سوم

بررسی كتاب
«پشت دیوار رؤیا»

بيداری رؤياها

كيومرث پوراحمد:
عبور از ديوار رؤياها،
همراه جادوگر قصه‌ها


تكنولوژی ديجيتال
و رفقای ساختار شكن‌اش
سينماي مستند ايران:
پيش‌درآمد


اسناد بی‌بديل
سينمای مستند ايران:
قسمت اول (۱۲۷۹ - ۱۳۲۰)


خانه سیاه است
سینمای مستند ایران:
قسمت دوم (۱۳۵۷ - ۱۳۲۰)


درباره‌ی آیدین آغداشلو:
پل‌ساز دوران ما


سایت ماهنامه فیلم، ملاحظات
و دغدغه‌های دنيای مجازی


گزارش پنجاه‌و‌ششمين دوره‌ي
جشنواره‌ي سن سباستين
(اسپانيا، ۲۰۰۸)
... به‌خاطر گدار عزيز

گفت‌و‌گو با آيدين آغداشلو
درباره‌ی مفهوم و مصداق‌های
سينمای ملی

جای خالی خاطره‌ی بلافاصله

گفت‌و‌گو با مانی حقيقی
به‌مناسبت نمايش كنعان

پرسه در كوچه‌های كنعان

گفت‌و‌گو با محمدعلی طالبی
از شهر موش‌ها تا دیوار

شور و حال گمشده

سين مجله‌ی فيلم،
سينمايی است، نه سياسی


گفت‌و‌گو با رضا میرکریمی
به‌مناسبت نمایش به‌همین سادگی

خيلی ساده، خيلی دشوار

گفت‌و‌گو با بهرام توکلی
به‌مناسبت
 نمایش
پا برهنه در بهشت

پا برهنه در برزخ
 

گمشدگان

گزارش چهل‌ودومین دوره‌ی
جشنواره‌ی کارلووی واری
(جمهوري چك، ۲۰۰۷)

پرسه در قصه‌ها

پرویز فنی‌زاده،
آقای حكمتی و رگبار

نمايشی از اراده‌ی سيزيف

گزارش چهل‌وهفتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی تسالونیكی
(یونان) - ۲۰۰۶

پشت ديوار رؤيا

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد 
درباره‌ی
خون بازی

مرثيه برای يك رؤيا

خون‌بازی: شهر گم‌شده

گفت‌وگو با رسول ملاقلی‌پور 
کارگردان
میم مثل مادر

ميم مثل ملاقلی‌پور

گفت‌وگو با ابراهیم حاتمی‌کیا 
درباره‌ی
به‌نام پدر
:

به‌نام آينده

برای ثبت در تاریخ سینمای ایران

یاد و دیدار

گفت‌و گو با جعفر پناهی
گزارش به تاريخ

گفت‌وگو با مرتضی ممیز
خوب شيرين

گزارش/ سفرنامه‌ی
پنجاه‌ و دومین دوره‌ی
جشنواره‌ی سن‌سباستین


گفت‌وگو با بهمن قبادی
 قسمت اول
/ قسمت دوم
 قسمت آخر

گفت‌وگو با عزیزالله حمیدنژاد
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌و گو با حسین علیزاده
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌وگو با گلاب آدینه
مهمان مامان را رايگان
بازی كردم


نقطه‌چین، مهران مدیری،
 طنز، تبلیغات و غیره


کدام سینمای کودکان و نوجوانان

جیم جارموش‌ وام‌دار شهید ثالث!

تاریخچه‌ی پیدایش
 کاریکاتور روزنامه‌ای


سینماهای تهران، چهل سال پیش

فیلم‌ شناسی کامل
 سهراب شهید ثالث


ارامنه و سینمای ایران

بی‌حضور صراحی و جام

گفت‌وگو با حمید نعمت‌الله:
مگر روزنه‌ی امیدی هست؟

«شاغلام» نجیب روزگار ما

اولین مجله سینمایی افغانستان

نگاهی به چند فیلم مطرح جهان

گزارش سی‌وهشتمین دوره‌ی
 جشنواره کارلووی واری


نگاهی به فیلم پنج عصر
ساخته‌ی سمیرا مخملباف

چیزهایی از «واقعیت» و «رویا»
برای بیست سالگی ماهنامه‌ی فیلم


بایگانی:
شهريور ۱۳۹۷

۰۷ دی ۱۳۹۰

ماهنامه سينمایی فيلم

(شماره 435 – آذر 1390)
تقاطع سينما و گرافيك

رونمایی از كتابی كه دربردارنده‌ی بیش از 600 پوستر و آگهی اعلان فیلم است، شاید بهترین بهانه‌ای باشد که اهل سینما و گرافیک را گرد هم جمع می‌کند. سالن جلیل شهناز خانه‌ی هنرمندان روز 9 آبان پذیرای چنین جمعی بود. از چهره‌های شناخته شده‌ای مانند ابراهیم حقیقی، محمدعلی حدت، ساعد مشكی گرفته تا سینماگرانی مانند بهمن فرمان‌آرا و رضا كیانیان در رونمایی از کتاب «صدسال اعلان و پوستر فیلم در ایران» شرکت کرده بودند. در ابتدای مراسم امر‌الله فرهادی (از طراحان قدیمی گرافیك و مدیر موسسه ویژه) با بیان این که بخشی از رونق طراحی پوستر در ایران به خاطر اهمیت این هنر در سینماست، از حاضران خواست به یاد علی دوراندیش یک دقیقه سکوت کنند. فرهادی سپس از محمود‌رضا بهمن‌پور، مدیر نشر نظر، دعوت کرد تا درباره‌ی چاپ این کتاب سخن بگوید. بهمن‌پور برخلاف تصور از دشواری‌های چاپ چنین کتابی هیچ نگفت: « به عنوان ناشر كار ما در در انتشار آثار تبلور پیدا می‌كند و دیگران باید درباره این متون سخن بگویند.» او از مسعود مهرابی به خاطر جمع‌آوری چنین مجموعه‌ی تاریخی ارزشمندی قدردانی کرد: «مهرابی مرد بی‌سر و صدای فرهنگ ایران است. با او دوستی چند ساله دارم. مهرابی از بنیان‌گذاران جدی حوزه فرهنگ است كه طی 37 سال كار مداوم در سینما آثاری را به جا گذاشته كه تاثیر آن بر محققان پوشیده نخواهد ماند.» 
در ادامه مهرابی پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به این که اهل سخنرانی نیست، متنی برای حاضران خواند: « این كتاب، فقط تاریخ یك قرن گرافیك و روایت تصویری یك قرن سینما در ایران نیست كه تاریخ طرد و پذیرش و سكون و تلاطم و افراط و تفریط اجتماعی و فرهنگی یك ملت نیز هست؛ انبانی‌ پُر متاع برای اهل تحلیل و تفسیر و گزارش تجربه‌های انسانی یك سرزمین» او با برشمردن ویژگی‌های کتاب رویکردش را در انتخاب پوسترها توضیح داد: «در این كتاب بیش از 600 اعلان و پوستر فیلم قرار دارد. آن‌ها از میان دوهزار و 600 قطعه برگزیده شدند. در این گزینش توالی تاریخی رخدادها و نمایش فیلم در ایران، شیوه‌های ترسیم پوستر و نقش و جایگاه خالقان آن‌ها مقدم بر مضمون فیلم‌ها و پوسترها بوده است.» او در پایان از همه كسانی كه در به ثمر رساندن كتاب یاری‌اش كرده‌اند تشكر كرد و از نقش مرتضی ممیز، در ارتقا و اعتلای سطح «فرهنگ تصویری» ایران ستایش كرد. پس از سخنان مهرابی، امر‌الله فرهادی پیام رضا عابدینی و بهروز تورانی را برای حضار خواند. تورانی مترجم این کتاب به زبان انگلیسی است.آيدين آغداشلو
از آن‌جا که آیدین اغداشلو در زمان برگزاری این مراسم در ایران حضور نداشت، ابراهیم حقیقی پیش‌تر مقابل دوربین با او به گفت‌وگو نشسته بود. پخش فیلم مصاحبه‌ی این دو چهره سرشناس گرافیک بخش بعدی مراسم بود. آغداشلو در این فیلم با اشاره به مطالعه این کتاب به صورت صفحه به صفحه گفت: «با دیدن این کتاب موضوعات زیادی یاد گرفتم. بسیاری از نمونه‌های موجود در این کتاب اساساّ از یاد رفته بود و حتی برای یک بار هم دیده نشده بود و من هم آن‌ها را تا به حال یک‌جا مجتمع ندیده بودم. منابعی از این دست به دلیل نقصانی که در حافظه تاریخی ما وجود دارد، منابعی بسیار محترم به شمار می‌رود. این کتاب سندی است که به دلیل زمینه و دستمایه خود در حافظه تاریخی ما باقی خواهد ماند.»
امر‌الله فرهادی پیش از دعوت از ابراهیم حقیقی وعده داد که سخنرانان جمع فقط چهره‌های شناخته شده‌ی گرافیک نخواهند بود. ابراهیم حقیقی در سخنانش بخشی از مشکل افت گرافیک را در ایران متوجه فیلم‌سازان دانست و با تقسیم‌بندی فیلم‌ها به هنری و تجاری و تحقیرپوسترهایی که به گفته‌ی او فقط کله‌ی بازیگران بودند، گفت: «گاهی فیلم‌سازان چیزی در ذهنشان وجود دارد و همان را می‌خواهند. بی آن که اجازه بدهند گرافیست هم مثل هر هنرمندی رابطه‌ی خودش را با اثر برقرار کند.» سخنران بعدی مراسم محمد علی حدت بود. کسی که کتاب «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» به او و مرتضی ممیز تقدیم شده است. حدت با بیانی شیرین از روندی گفت که او را از علاقمند به نقاشی‌های واقع گرایانه به طراحی پوستر کشیده است: «من یك نقاشم و در پی كار نقاشی بودم و پوستر سازی را به شوق و عشق نقاشی آغاز  و ادامه دادم. به سینمای ایران آمدم و در حد دانسته‌ها و دانش و توانم كار كردم. اگر در این را كوتاهی كرده‌ام، از تاریخ گرافیك ایران عذرخواهی می‌كنم.» بیان صادقانه‌ی او با استقبال حاضران روبه‌رو شد. سخنران بعدی رضا کیانیان بود. او بر اهمیت پژوهشی کتاب تاکید کرد و با انتقاد از بی توجهی به پژوهش در عرصه‌ی سینما گفت: «همین الان در هیچ یک از دانشکده‌های ما یک بخش پژوهشی وجود ندارد. ما برای این که بدانیم مثلا یک نسل قبل چطور بازی می کرده‌اند، باید بازیگران قدیمی‌شان را پیدا کنیم و با آن‌ها به گفت‌وگو بنشینیم.» کیانیان زودتر از تصور سخنانش را به پایان برد و برای این کار هم دلیل جالبی داشت. قرار بود از خانه هنرمندان به محل فیلم‌برداری کار جدیدش در فرودگاه مهرآباد برود. و با توجه به سردی هوا لباس زیادی پوشیده بود: «الان دارم می‌پزم. اگه اجازه بدید برم. چون گفتم به جای 6، ساعت 8 می‌آم و الان هشته!» سخنان صمیمانه‌ی او مثل همیشه با تشویق دوست‌دارانش مواجه شد. پس از او، ساعد مشکی روی صحنه آمد و بر نقش پوستر در زندگی عمومی مردم تاکید کرد: «جای پوسترهای سینمایی در خیابان‌ها است نه محافل گرافیكی. از سینماگران و طراحان گرافیك خواهش می‌كنم با همكاری هم شهرداری را قانع كنیم محله‌هایی را برای نصب پوستر طراحی گرافیك برای دید عموم اختصاص دهند.» آخرین سخنران مراسم هم بهمن فرمان آرا بود. او به نقش مدیران در روند تولید پوستر اشاره کرد و با گرامی داشتن یاد سیف الله داد گفت: «مدیران هستند که باید مهر تایید روی پوسترها بزنند.» با پایان سخنان فرمان‌آرا، مراسم رونمایی از کتاب با حضور مهمانان در سالن «تابستان» خانه هنرمندان كه در آن 50 پوستر كتاب به‌نمایش گذاشته شده بود، ادامه یافت. «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» در 498 صفحه تمام رنگی و در قطع رحلی بزرگ چاپ و در كتاب‌فروشی‌ها توزیع شده است.

2 لینک این مطلب


صفحه اصلی  وبلاگ مسعود مهرابی نمایشگاه کتاب‌ها تماس

© Copyright 2004, Massoud Merabi. All rights reserved.
Powered by ASP-Rider PRO