جستجو در وب‌سایت:


پیوندها:



 چاپ یازدهم کتاب
 "تاریخ سینمای ایران
"
 با ویراست جدید
 و افزوده‌های تازه منتشر شد

 در کتابفروشی‌های
 تهران و شهرستان

 ناشر: نشر نظر

 



 صد و پنج سال اعلان
 و پوستر فيلم در ايران



صد سال اعلان و پوستر فیلم
در ایران

و
بازتاب هایش

 


 لینک تعدادی از مطالب



درباره‌ی محمد قائد
نیم‌پرتره‌ی مردی که
از «آیندگان» هم گذر کرد


بررسی طراحی گرافیک
و مضمون در عنوان‌بندی
فیلم‌های عباس کیارستمی :
پنجره‌ای رو به
جهان شعر



گفت‌وگو با اصغر فرهادی؛
درباره‌ی «فروشنده» و
فکرها و فیلم‌هایش :
... این دوزخ نهفته

گفت‌و‌گو با پرویز پرستویی؛
درباره‌ی بادیگارد و کارنامه‌اش

زندگی با چشمان بسته

گفت‌و‌گو با محمدعلی نجفی
درباره‌ی سریال سربداران
سی‌و‌یک سال بعد از
اولین پخش آن از تلویزیون

گفت‌وگو با مسعود مهرابی
درباره‌ی نقش‌های چندگانه‌ای که

در تاریخ ماهنامه‌ی «فیلم» ایفا کرد
و آن‌هایی که دیگر ایفا نکرد

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد
درباره‌ی قصه‌ها و...:

نمایش هیچ فیلمی خطر ندارد


 
گفت‌و‌گو با بهرام توکلی کارگردان
من دیگو مارادونا هست:

فضای نقدمان مانند فضای
فیلم‌سازی‌مان شوخی‌ست

گفت‌و‌گو با پیمان قاسم‌خانی،
فیلم‌نامه‌نویس سینمای کمدی:
الماس و کرباس

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
رو خط «گذشته»:

سينما برايم پلكان نيست

گزارش شصتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی جهانی سن سباستین:
شصت‌سال كه چيزی نيست...

متن كامل گفت‌و‌گو
با ماهنامه‌ی «مهرنامه»،

به مناسبت
سی‌سالگی ماهنامه فیلم
:
ريشه‌ها

گفت‌و‌گوی ابراهيم حقيقی
با آيدين آغداشلو
درباره‌ی كتاب «صد سال اعلان
و پوستر فيلم در ايران»

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
نويسنده
و كارگردان
جدایی نادر از سيمين
حقيقت تلخ، مصلحت شيرین
و رستگاری دريغ شده

قسمت اول | قسمت دوم  
قسمت سوم

بررسی كتاب
«پشت دیوار رؤیا»

بيداری رؤياها

كيومرث پوراحمد:
عبور از ديوار رؤياها،
همراه جادوگر قصه‌ها


تكنولوژی ديجيتال
و رفقای ساختار شكن‌اش
سينماي مستند ايران:
پيش‌درآمد


اسناد بی‌بديل
سينمای مستند ايران:
قسمت اول (۱۲۷۹ - ۱۳۲۰)


خانه سیاه است
سینمای مستند ایران:
قسمت دوم (۱۳۵۷ - ۱۳۲۰)


درباره‌ی آیدین آغداشلو:
پل‌ساز دوران ما


سایت ماهنامه فیلم، ملاحظات
و دغدغه‌های دنيای مجازی


گزارش پنجاه‌و‌ششمين دوره‌ي
جشنواره‌ي سن سباستين
(اسپانيا، ۲۰۰۸)
... به‌خاطر گدار عزيز

گفت‌و‌گو با آيدين آغداشلو
درباره‌ی مفهوم و مصداق‌های
سينمای ملی

جای خالی خاطره‌ی بلافاصله

گفت‌و‌گو با مانی حقيقی
به‌مناسبت نمايش كنعان

پرسه در كوچه‌های كنعان

گفت‌و‌گو با محمدعلی طالبی
از شهر موش‌ها تا دیوار

شور و حال گمشده

سين مجله‌ی فيلم،
سينمايی است، نه سياسی


گفت‌و‌گو با رضا میرکریمی
به‌مناسبت نمایش به‌همین سادگی

خيلی ساده، خيلی دشوار

گفت‌و‌گو با بهرام توکلی
به‌مناسبت
 نمایش
پا برهنه در بهشت

پا برهنه در برزخ
 

گمشدگان

گزارش چهل‌ودومین دوره‌ی
جشنواره‌ی کارلووی واری
(جمهوري چك، ۲۰۰۷)

پرسه در قصه‌ها

پرویز فنی‌زاده،
آقای حكمتی و رگبار

نمايشی از اراده‌ی سيزيف

گزارش چهل‌وهفتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی تسالونیكی
(یونان) - ۲۰۰۶

پشت ديوار رؤيا

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد 
درباره‌ی
خون بازی

مرثيه برای يك رؤيا

خون‌بازی: شهر گم‌شده

گفت‌وگو با رسول ملاقلی‌پور 
کارگردان
میم مثل مادر

ميم مثل ملاقلی‌پور

گفت‌وگو با ابراهیم حاتمی‌کیا 
درباره‌ی
به‌نام پدر
:

به‌نام آينده

برای ثبت در تاریخ سینمای ایران

یاد و دیدار

گفت‌و گو با جعفر پناهی
گزارش به تاريخ

گفت‌وگو با مرتضی ممیز
خوب شيرين

گزارش/ سفرنامه‌ی
پنجاه‌ و دومین دوره‌ی
جشنواره‌ی سن‌سباستین


گفت‌وگو با بهمن قبادی
 قسمت اول
/ قسمت دوم
 قسمت آخر

گفت‌وگو با عزیزالله حمیدنژاد
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌و گو با حسین علیزاده
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌وگو با گلاب آدینه
مهمان مامان را رايگان
بازی كردم


نقطه‌چین، مهران مدیری،
 طنز، تبلیغات و غیره


کدام سینمای کودکان و نوجوانان

جیم جارموش‌ وام‌دار شهید ثالث!

تاریخچه‌ی پیدایش
 کاریکاتور روزنامه‌ای


سینماهای تهران، چهل سال پیش

فیلم‌ شناسی کامل
 سهراب شهید ثالث


ارامنه و سینمای ایران

بی‌حضور صراحی و جام

گفت‌وگو با حمید نعمت‌الله:
مگر روزنه‌ی امیدی هست؟

«شاغلام» نجیب روزگار ما

اولین مجله سینمایی افغانستان

نگاهی به چند فیلم مطرح جهان

گزارش سی‌وهشتمین دوره‌ی
 جشنواره کارلووی واری


نگاهی به فیلم پنج عصر
ساخته‌ی سمیرا مخملباف

چیزهایی از «واقعیت» و «رویا»
برای بیست سالگی ماهنامه‌ی فیلم


بایگانی:
شهريور ۱۳۹۷

۱۱ آبان ۱۳۹۰

خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا)

«صدسال اعلان و پوستر فيلم در ايران» رونمايي شد
سينماي ايران از گرافيك جدا نيست

كتاب «صد سال اعلان و پوستر فيلم در ايران» كه توسط مسعود مهرابي تاليف شده عصر روز گذشته دوشنبه (9 آبان) در خانه هنرمندان رونمايي شد. به گفته ابراهيم حقيقي، طراح و گرافيست، سينماي ايران از گرافيك جدا نيست و افت‌و‌خيز این دو هنر با يكديگر ارتباط دارد.
به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اجراي مراسم رونمايي كتاب «صد سال اعلان و پوستر فيلم در ايران» به عهده امرالله فرهادي بود. او پس از تشكر از محمودرضا بهمن‌پور، مدير نشر نظر، گفت: اهالي سينما موجب شدند رونقي در طراحي پوستر فيلم صورت بگيرد.
مراسم با يك دقيقه سكوت به ياد علي دورانديش، طراح و گرافيست فقید ادامه يافت و بعد از آن محمودرضا بهمن‌پور، مدير نشر نظر براي سخنراني دعوت شد. وي گفت: به عنوان ناشر كار ما در در انتشار آثار تبلور پيدا مي‌كند و ديگران بايد درباره اين متون سخن بگويند، ولي جا دارد از «عباس كيارستمي»، «سيامك فيلي‌زاده» و«ابراهيم حقيقي» براي آماده سازي اين كتاب تشكر كنم.
وي «مسعود مهرابي» را «مرد بي سرو صداي فرهنگ ايران» لقب داد و اظهار كرد: با او دوستي چند ساله دارم. مهرابي از بنيانگذاران جدي حوزه فرهنگ است كه طي 37 سال كار مداوم در مطبوعات و سينما آثاري را به جا گذاشته كه تاثير آن بر محققان پوشيده نخواهد ماند. بهمن پور توضيح داد: مهرابي حدود 30 سال پيش مجله فيلم را بنيان گذاشت كه فقط به عنوان يك نشريه قابل ارزيابي نيست بلكه پايمردي و صبوري او موجب شد پس از 30 سال اين ماهنامه از تاثيرگذارترين نشريات در ايران باشد و همچنان به كار خود ادامه دهد.

رضا كيانيان

وي افزود: او فارغ از نگاه جهت‌دار و با توجه به تاريخ سينما، منابع تحقيقي خود را به مرور تكميل كرد و در سال 1371 بخشی از « اعلان‌ و پوستر فيلم در ايران» را منتشر كرد كه از كتاب‌هاي مهم گرافيك به شمار مي‌آيد و تا آن زمان فردي اين كار را انجام نداده بود. نقش و تاثير مسعود مهرابي در حوزه فرهنگ را باید در لايه‌هاي دروني جست‌و‌جو کرد. وي گفت: اين كتاب به نوعي اثبات حافظ تاريخي است فقط كتاب پوستر محسوب نمي‌شود و مي‌توان ابعاد آن را در جامعه ايران در حوزه سياست، اقتصاد و رابطه دولت با سينما ارزيابي كرد.  
در ادامه، مسعود مهرابي،‌ مؤلف كتاب «صد سال اعلان و پوستر فيلم در ايران» بيان كرد: براي رونمايي از كتابي گردهم آمديم كه حاصل خلق آثار جمعي از نقاشان، طراحان و گرافيست‌هاي سينماي ايران است. وي متنی را كه براي حاضران آماده كرده بود، خواند و افزود: مطبوعات و سينما زاييده تجدد و مدرنيته‌اند و عجبا كه چراغ اول را «روسي خان» طرفدار مستبدين روشن كرد و نه صحاف باشي آزادي‌خواه. 21 مهر 1286 نخستين آگهي نمايش فيلم در عكاس خانه روسي خان (ايوانف) در روزنامه «حبل المتين» يكي از نشريه‌هاي مشروطه‌خواه، چاپ شد.
مهرابي گفت: در اين كتاب بيش از 600 اعلان و پوستر فيلم قرار دارد. آنها از ميان دوهزار و 600 قطعه برگزيده شدند. در اين گزينش توالي تاريخي رخدادها و نمايش فيلم در ايران، شيوه‌هاي ترسيم پوستر و نقش و جايگاه خالقان آن‌ها مقدم بر مضمون فيلم‌ها و پوسترها بوده است. ترتيب پوسترها براساس سال نمايش فيلم‌ها است و نه سال توليد.
در ادامه امرالله فرهادي يادداشتي از «بهروز توراني» مترجم كتاب را در نكوداشت مسعود مهرابي خواند.
اين مراسم با نمايش فيلمی 20 دقيقه‌اي ادامه يافت كه حاوي مصاحبه ابراهيم حقيقي با آيدين آغداشلو بود. آغداشلو در اين فيلم كتاب‌ «صد سال اعلان و پوستر فيلم در ايران» را سند دانست و افزود: مهرابي را براي گرآوري اين كتاب تحسين كردم.
در ادامه، ابراهيم حقيقي، ‌طراح و گرافيست، با بيان اينكه 42 سال در كنار سينماي ايران كار گرافيك انجام داده است، اظهار كرد: در اين ساليان شاهد افت و خيزها بودم، ولي نكته مهم اين است كه سينماي ايران از گرافيك جدا نيست. افت و خيز و فراز و فروز آن‌ها با يكديگر ارتباط دارد.
وي توضيح داد: نشر اين‌گونه كتاب‌ها سابقه زيادي ندارد ولي به آيندگان كمک مي‌كند.
محمدعلي حدت، طراح پوستر نيز به ذكر خاطراتي از دوران كاري خود در گذشته پرداخت و گفت: در پي كار نقاشي بودم، ولي پوستر سازي را به شوق نقاشي آغاز كردم. آمدم در راه سينماي ايران و در حد و توانم كار كردم.
رضا كيانيان، بازيگر سينما و تئاتر در ادامه، گفت: با ديدن اين كتاب بسيار هيجان زده شدم چون بسيار پوستر و اعلان كارهاي گرافيكي را دوست دارم و هر كتابي كه در اين زمينه هست خريدم.
وي از پژوهش و پژوهش ستيزي گفت و افزود: هر وقت بخواهيم كار پژوهشي كوچكی انجام دهيم با كمبود منابع روبه‌رو هستيم. در دانشگاه تئاتر يك پژوهشكده نيست و سيستمي كه آموزش داده مي‌شود به عهد دقيانوس بازمي‌گردد! چون هيچ وقت پژوهش صورت نمي‌گيرد. منبعي براي بازيگري وجود ندارد و خودمان بايد سينه به سينه مطالبي را نقل كنيم.
اين هنرمند همچنين به ستايش مهرابي پرداخت كه اين كتاب را گردآوري كرده و در اختيار عموم قرار داده است.

ساعد مشگی

ساعد مشكي، طراح و گرافيست نيز از پديدآورنده و ناشر كتاب تشكر كرد و گفت: لازم است فضايي براي فرهنگ و سينما ساخته شود تا فيلم‌هاي خوب توليد شود كه آن‌ها هم سراغ گرافيست‌هاي خوب بروند.  
وي توضيح داد: جاي پوسترهاي سينمايي در خيابان‌ها است نه محافل گرافيكي. از سينماگران و طراحان گرافيك خواهش مي‌كنم با همكاري هم شهرداري را قانع كنيم محله‌هايي را براي نصب پوستر طراحي گرافيك براي ديد عموم اختصاص دهند.
مراسم با سخنان بهمن فرمان‌آرا، كارگردان سينما پايان يافت كه از مهرابي بابت گردآوري كتاب تشكر كرد.
كتاب «صد سال اعلان و پوستر فيلم در ايران» توسط مسعود مهرابي گردآوري و از سوي نشر نظر منتشر شده است. اين كتاب آينه يك قرن گرافيك ايران به كوشش و قلم‌ها ده‌ها نقاش و طرح و گرافيست است كه به صورت دو زبانه به چاپ رسيده است.

10 آبان 1390

2 لینک این مطلب


صفحه اصلی  وبلاگ مسعود مهرابی نمایشگاه کتاب‌ها تماس

© Copyright 2004, Massoud Merabi. All rights reserved.
Powered by ASP-Rider PRO