جستجو در وب‌سایت:


پیوندها:



 چاپ یازدهم کتاب
 "تاریخ سینمای ایران
"
 با ویراست جدید
 و افزوده‌های تازه منتشر شد

 در کتابفروشی‌های
 تهران و شهرستان

 ناشر: نشر نظر

 



 صد و پنج سال اعلان
 و پوستر فيلم در ايران



صد سال اعلان و پوستر فیلم
در ایران

و
بازتاب هایش

 


 لینک تعدادی از مطالب



درباره‌ی محمد قائد
نیم‌پرتره‌ی مردی که
از «آیندگان» هم گذر کرد


بررسی طراحی گرافیک
و مضمون در عنوان‌بندی
فیلم‌های عباس کیارستمی :
پنجره‌ای رو به
جهان شعر



گفت‌وگو با اصغر فرهادی؛
درباره‌ی «فروشنده» و
فکرها و فیلم‌هایش :
... این دوزخ نهفته

گفت‌و‌گو با پرویز پرستویی؛
درباره‌ی بادیگارد و کارنامه‌اش

زندگی با چشمان بسته

گفت‌و‌گو با محمدعلی نجفی
درباره‌ی سریال سربداران
سی‌و‌یک سال بعد از
اولین پخش آن از تلویزیون

گفت‌وگو با مسعود مهرابی
درباره‌ی نقش‌های چندگانه‌ای که

در تاریخ ماهنامه‌ی «فیلم» ایفا کرد
و آن‌هایی که دیگر ایفا نکرد

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد
درباره‌ی قصه‌ها و...:

نمایش هیچ فیلمی خطر ندارد


 
گفت‌و‌گو با بهرام توکلی کارگردان
من دیگو مارادونا هست:

فضای نقدمان مانند فضای
فیلم‌سازی‌مان شوخی‌ست

گفت‌و‌گو با پیمان قاسم‌خانی،
فیلم‌نامه‌نویس سینمای کمدی:
الماس و کرباس

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
رو خط «گذشته»:

سينما برايم پلكان نيست

گزارش شصتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی جهانی سن سباستین:
شصت‌سال كه چيزی نيست...

متن كامل گفت‌و‌گو
با ماهنامه‌ی «مهرنامه»،

به مناسبت
سی‌سالگی ماهنامه فیلم
:
ريشه‌ها

گفت‌و‌گوی ابراهيم حقيقی
با آيدين آغداشلو
درباره‌ی كتاب «صد سال اعلان
و پوستر فيلم در ايران»

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
نويسنده
و كارگردان
جدایی نادر از سيمين
حقيقت تلخ، مصلحت شيرین
و رستگاری دريغ شده

قسمت اول | قسمت دوم  
قسمت سوم

بررسی كتاب
«پشت دیوار رؤیا»

بيداری رؤياها

كيومرث پوراحمد:
عبور از ديوار رؤياها،
همراه جادوگر قصه‌ها


تكنولوژی ديجيتال
و رفقای ساختار شكن‌اش
سينماي مستند ايران:
پيش‌درآمد


اسناد بی‌بديل
سينمای مستند ايران:
قسمت اول (۱۲۷۹ - ۱۳۲۰)


خانه سیاه است
سینمای مستند ایران:
قسمت دوم (۱۳۵۷ - ۱۳۲۰)


درباره‌ی آیدین آغداشلو:
پل‌ساز دوران ما


سایت ماهنامه فیلم، ملاحظات
و دغدغه‌های دنيای مجازی


گزارش پنجاه‌و‌ششمين دوره‌ي
جشنواره‌ي سن سباستين
(اسپانيا، ۲۰۰۸)
... به‌خاطر گدار عزيز

گفت‌و‌گو با آيدين آغداشلو
درباره‌ی مفهوم و مصداق‌های
سينمای ملی

جای خالی خاطره‌ی بلافاصله

گفت‌و‌گو با مانی حقيقی
به‌مناسبت نمايش كنعان

پرسه در كوچه‌های كنعان

گفت‌و‌گو با محمدعلی طالبی
از شهر موش‌ها تا دیوار

شور و حال گمشده

سين مجله‌ی فيلم،
سينمايی است، نه سياسی


گفت‌و‌گو با رضا میرکریمی
به‌مناسبت نمایش به‌همین سادگی

خيلی ساده، خيلی دشوار

گفت‌و‌گو با بهرام توکلی
به‌مناسبت
 نمایش
پا برهنه در بهشت

پا برهنه در برزخ
 

گمشدگان

گزارش چهل‌ودومین دوره‌ی
جشنواره‌ی کارلووی واری
(جمهوري چك، ۲۰۰۷)

پرسه در قصه‌ها

پرویز فنی‌زاده،
آقای حكمتی و رگبار

نمايشی از اراده‌ی سيزيف

گزارش چهل‌وهفتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی تسالونیكی
(یونان) - ۲۰۰۶

پشت ديوار رؤيا

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد 
درباره‌ی
خون بازی

مرثيه برای يك رؤيا

خون‌بازی: شهر گم‌شده

گفت‌وگو با رسول ملاقلی‌پور 
کارگردان
میم مثل مادر

ميم مثل ملاقلی‌پور

گفت‌وگو با ابراهیم حاتمی‌کیا 
درباره‌ی
به‌نام پدر
:

به‌نام آينده

برای ثبت در تاریخ سینمای ایران

یاد و دیدار

گفت‌و گو با جعفر پناهی
گزارش به تاريخ

گفت‌وگو با مرتضی ممیز
خوب شيرين

گزارش/ سفرنامه‌ی
پنجاه‌ و دومین دوره‌ی
جشنواره‌ی سن‌سباستین


گفت‌وگو با بهمن قبادی
 قسمت اول
/ قسمت دوم
 قسمت آخر

گفت‌وگو با عزیزالله حمیدنژاد
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌و گو با حسین علیزاده
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌وگو با گلاب آدینه
مهمان مامان را رايگان
بازی كردم


نقطه‌چین، مهران مدیری،
 طنز، تبلیغات و غیره


کدام سینمای کودکان و نوجوانان

جیم جارموش‌ وام‌دار شهید ثالث!

تاریخچه‌ی پیدایش
 کاریکاتور روزنامه‌ای


سینماهای تهران، چهل سال پیش

فیلم‌ شناسی کامل
 سهراب شهید ثالث


ارامنه و سینمای ایران

بی‌حضور صراحی و جام

گفت‌وگو با حمید نعمت‌الله:
مگر روزنه‌ی امیدی هست؟

«شاغلام» نجیب روزگار ما

اولین مجله سینمایی افغانستان

نگاهی به چند فیلم مطرح جهان

گزارش سی‌وهشتمین دوره‌ی
 جشنواره کارلووی واری


نگاهی به فیلم پنج عصر
ساخته‌ی سمیرا مخملباف

چیزهایی از «واقعیت» و «رویا»
برای بیست سالگی ماهنامه‌ی فیلم


بایگانی:
شهريور ۱۳۹۷

۱۲ دی ۱۳۹۰

علی‌رضا كريمی‌مقدم: داستان راستان یك قرن گرافیك ایران

ماهنامه سفر – شماره 30 ، دی‌ 1390

به‌انگیزی انتشار كتاب «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران»، تالیف مسعود مهرابی
داستان راستان یك قرن گرافیك ایران

علی‌رضا كريمی‌مقدم









اوایل دهه 1370 به عنوان دانشجوی گرافیك وارد دانشكده هنر و معماری شدم. اساتید دانشكده سعی در شناساندن گرافیك ایران و جهان به ما داشتند و ما تشنه یادگیری و دیدن آثار مطرح اساتید گرافیك. اما در آن سال‌ها نه اینترنت در دسترس بود و نه منبع و ماخذی برای آشنایی دانشجویان با آثار مطرح هنرهای تجسمی. تنها محلی كه به آن دسترسی داشتیم كتابخانه دانشكده بود كه كتاب‌های آن‌جا هم یا به تیغ سانسور گرفتار شده بود یا آن‌قدر محدود بود كه عطش دیدن تصاویر ناب گرافیك دنیا برای‌مان تبدیل به آرزو شده بود. حتی، لذت دیدن آثار گرافیك ایران نیز چندان نصیب‌مان نمی‌شد؛ معدود كتاب‌هایی كه از آثار اساتیدی چون مریضی ممیز، ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، آیدین آغداشلو و ... منتشر شده بود، اغلب دارای آثاری تكراری و با چاپی بی‌كیفیت بود. با این حال همین آثار غنیمت بود. من كه در آستانه فارغ‌التحصیلی از دانشكده بودم همواره این دغدغه همراهم بود كه چرا نباید تاریخچه و گذشته‌ی گرافیك ایران به صورت مدون در اختیارم باشد.
اوایل دهه هشتاد شد و اینترنت تقریبا به همه خانه‌ها راه پیدا كرد. سایت‌ها فیلتر نشده بودند و من مثل تشنه‌ای كه به دریای گرافیك رسیده باشد، ساعت‌ها به سایت‌های مرتبط با گرافیك سرك می‌كشیدم و افسوس می‌خوردم كه چرا در دوران دانشجوییم اینترنت نبود! با آثار فاخر گرافیك دنیا آشنا شدم. سبك‌ها و مكتب‌های گرافیك را دیدم ولی هنوز خلایی در آرشیو بصری ذهنم وجود داشت و آن تاریخچه و پیشینه گرافیك كشورم بود. گاهی اوقات از خودم سئوال می‌كردم آیا گرافیك ایران فقط محدود به ممیز و حقیقی و مثقالی و شیوا می‌شود؟ آیا آغاز گرافیك ایران را باید با كتاب جمعه و مجله سپید‌و‌سیاه نوشت؟
سال‌ها بعد به عنوان مدرس ، وارد دانشكده‌ای شدم كه خودم چند سال در آن تحصیل كرده بودم. اینترنت و كتاب‌های خارجی گرافیك از نظر منبع تصویری من و دانشجویانم را بی نیاز كرد. به همت ناشران داخلی كتاب‌هایی از آثار گرافیك طراحان مطرح كشور منتشر شد، اما این مجموعه آثار بیش‌تر به نوعی رپرتاژ هنرمندان بود تا معرفی هنر گرافیك ایران.
*
به جرات می‌توان ادعا كرد كتاب «صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» در بحبوحه‌ی كمبود منابع مكتوب و تصویری گرافیك ایران كامل‌ترین و پربارترین كتاب در این زمینه است. اگر هنر گرافیك را مجموعه‌ای از شاخه‌های هنر‌های تجسمی بدانیم این كتاب مجموعه‌ای تقریبا كامل و نفیس از «تاریخچه» هنرهای تجسمی ایران طی صد سال اخیر است. مجموعه ای كه در آن علاوه بر مرور صد سال فیلم و سینمای ایران، ادبیات لوگوتایپ، تایپوگرافی، تصویر سازی،  نقاشی،  عكاسی و صنعت چاپ  بصورت تصویری برای مخاطبان فراوانش گردآوری و به نمایش در آمده است.
همان‌طور كه مسعود مهرابی در مقدمه كتاب، خوش و ناخوش زندگی را در هم و جدا نكردنی دانسته، در كتاب نیز خوش و ناخوش طراحان و گرافیست‌های ایران از ابتدا تا كنون به تصویر كشیده شده است. آثاری از هنرمندانی كه تا كنون آثار ضعیف از ایشان به ما ارائه نشده بود و هرچه بود، آثاری بود پخته و بی نقص و غالبا تكراری.
به سه دلیل از مسعود مهرابی تشكر می‌كنم؛ اول این‌كه به من نشان داد هنرمندان پیشكسوت گرافیك ایران از ابتدا پیشكسوت نبودند. دوم این‌كه سرژ آزاریان، میشا گراگوسیان، هایك اجاقیان،  برادران سارواریان، محسن دولو، محمدعلی باطنی، محمدعلی حدت، محمدرضا دادگر و... را از صندوقچه خاطرات هنر ایران خارج و به امثال من معرفی كرد. آخر این‌كه به من ثابت شد در سال 1351 بدون نرم افزار فتوشاپ و ایلوستراسیون و دوربین‌هایی با رزولوشن بالا هم می‌شد كارهایی به مراتب قوی‌تر از سال 1390 انجام داد.
و ای كاش مهرابی عزیز، تمام 2600 پوستری را كه در اختیار داشت، ولو در ابعاد كوچك و با جرح و تعدیل، در معرض دید مشتاقان قرار می‌داد. به هر شكل از آن‌جا كه این كتاب بر آمده از دل مسعود مهرابی است، قطعا به دل مخاطبین آن كه هم خاص‌اند و هم عام نشسته است.

* صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران. تالیف: مسعود مهرابی. ناشر: نشر نظر. ترجمه متن انگلیسی: بهروز تورانی. عكاسان: رحیم جلالی و مرتضی پورنجات. ویرایش متن انگلیسی: دكتر سهراب سوری. ترجمه متن‌های ارمنی: وازریك درساهاكیان. صفحه‌آرایی و طرح جلد: روشنك مافی. پیش از چاپ: سعید كاوندی. مدیر تولید: مهدی ابراهیم. نوبت انتشار: چاپ اول. تاریخ انتشار: آبان 1390. قطع: 25در35 . 498 صفحه، با جلد سازی گالینگور و روكش زركوب.

2 لینک این مطلب


صفحه اصلی  وبلاگ مسعود مهرابی نمایشگاه کتاب‌ها تماس

© Copyright 2004, Massoud Merabi. All rights reserved.
Powered by ASP-Rider PRO