جستجو در وب‌سایت:


پیوندها:



 چاپ یازدهم کتاب
 "تاریخ سینمای ایران
"
 با ویراست جدید
 و افزوده‌های تازه منتشر شد

 در کتابفروشی‌های
 تهران و شهرستان

 ناشر: نشر نظر

 



 صد و پنج سال اعلان
 و پوستر فيلم در ايران



صد سال اعلان و پوستر فیلم
در ایران

و
بازتاب هایش

 


 لینک تعدادی از مطالب



درباره‌ی محمد قائد
نیم‌پرتره‌ی مردی که
از «آیندگان» هم گذر کرد


بررسی طراحی گرافیک
و مضمون در عنوان‌بندی
فیلم‌های عباس کیارستمی :
پنجره‌ای رو به
جهان شعر



گفت‌وگو با اصغر فرهادی؛
درباره‌ی «فروشنده» و
فکرها و فیلم‌هایش :
... این دوزخ نهفته

گفت‌و‌گو با پرویز پرستویی؛
درباره‌ی بادیگارد و کارنامه‌اش

زندگی با چشمان بسته

گفت‌و‌گو با محمدعلی نجفی
درباره‌ی سریال سربداران
سی‌و‌یک سال بعد از
اولین پخش آن از تلویزیون

گفت‌وگو با مسعود مهرابی
درباره‌ی نقش‌های چندگانه‌ای که

در تاریخ ماهنامه‌ی «فیلم» ایفا کرد
و آن‌هایی که دیگر ایفا نکرد

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد
درباره‌ی قصه‌ها و...:

نمایش هیچ فیلمی خطر ندارد


 
گفت‌و‌گو با بهرام توکلی کارگردان
من دیگو مارادونا هست:

فضای نقدمان مانند فضای
فیلم‌سازی‌مان شوخی‌ست

گفت‌و‌گو با پیمان قاسم‌خانی،
فیلم‌نامه‌نویس سینمای کمدی:
الماس و کرباس

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
رو خط «گذشته»:

سينما برايم پلكان نيست

گزارش شصتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی جهانی سن سباستین:
شصت‌سال كه چيزی نيست...

متن كامل گفت‌و‌گو
با ماهنامه‌ی «مهرنامه»،

به مناسبت
سی‌سالگی ماهنامه فیلم
:
ريشه‌ها

گفت‌و‌گوی ابراهيم حقيقی
با آيدين آغداشلو
درباره‌ی كتاب «صد سال اعلان
و پوستر فيلم در ايران»

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
نويسنده
و كارگردان
جدایی نادر از سيمين
حقيقت تلخ، مصلحت شيرین
و رستگاری دريغ شده

قسمت اول | قسمت دوم  
قسمت سوم

بررسی كتاب
«پشت دیوار رؤیا»

بيداری رؤياها

كيومرث پوراحمد:
عبور از ديوار رؤياها،
همراه جادوگر قصه‌ها


تكنولوژی ديجيتال
و رفقای ساختار شكن‌اش
سينماي مستند ايران:
پيش‌درآمد


اسناد بی‌بديل
سينمای مستند ايران:
قسمت اول (۱۲۷۹ - ۱۳۲۰)


خانه سیاه است
سینمای مستند ایران:
قسمت دوم (۱۳۵۷ - ۱۳۲۰)


درباره‌ی آیدین آغداشلو:
پل‌ساز دوران ما


سایت ماهنامه فیلم، ملاحظات
و دغدغه‌های دنيای مجازی


گزارش پنجاه‌و‌ششمين دوره‌ي
جشنواره‌ي سن سباستين
(اسپانيا، ۲۰۰۸)
... به‌خاطر گدار عزيز

گفت‌و‌گو با آيدين آغداشلو
درباره‌ی مفهوم و مصداق‌های
سينمای ملی

جای خالی خاطره‌ی بلافاصله

گفت‌و‌گو با مانی حقيقی
به‌مناسبت نمايش كنعان

پرسه در كوچه‌های كنعان

گفت‌و‌گو با محمدعلی طالبی
از شهر موش‌ها تا دیوار

شور و حال گمشده

سين مجله‌ی فيلم،
سينمايی است، نه سياسی


گفت‌و‌گو با رضا میرکریمی
به‌مناسبت نمایش به‌همین سادگی

خيلی ساده، خيلی دشوار

گفت‌و‌گو با بهرام توکلی
به‌مناسبت
 نمایش
پا برهنه در بهشت

پا برهنه در برزخ
 

گمشدگان

گزارش چهل‌ودومین دوره‌ی
جشنواره‌ی کارلووی واری
(جمهوري چك، ۲۰۰۷)

پرسه در قصه‌ها

پرویز فنی‌زاده،
آقای حكمتی و رگبار

نمايشی از اراده‌ی سيزيف

گزارش چهل‌وهفتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی تسالونیكی
(یونان) - ۲۰۰۶

پشت ديوار رؤيا

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد 
درباره‌ی
خون بازی

مرثيه برای يك رؤيا

خون‌بازی: شهر گم‌شده

گفت‌وگو با رسول ملاقلی‌پور 
کارگردان
میم مثل مادر

ميم مثل ملاقلی‌پور

گفت‌وگو با ابراهیم حاتمی‌کیا 
درباره‌ی
به‌نام پدر
:

به‌نام آينده

برای ثبت در تاریخ سینمای ایران

یاد و دیدار

گفت‌و گو با جعفر پناهی
گزارش به تاريخ

گفت‌وگو با مرتضی ممیز
خوب شيرين

گزارش/ سفرنامه‌ی
پنجاه‌ و دومین دوره‌ی
جشنواره‌ی سن‌سباستین


گفت‌وگو با بهمن قبادی
 قسمت اول
/ قسمت دوم
 قسمت آخر

گفت‌وگو با عزیزالله حمیدنژاد
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌و گو با حسین علیزاده
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌وگو با گلاب آدینه
مهمان مامان را رايگان
بازی كردم


نقطه‌چین، مهران مدیری،
 طنز، تبلیغات و غیره


کدام سینمای کودکان و نوجوانان

جیم جارموش‌ وام‌دار شهید ثالث!

تاریخچه‌ی پیدایش
 کاریکاتور روزنامه‌ای


سینماهای تهران، چهل سال پیش

فیلم‌ شناسی کامل
 سهراب شهید ثالث


ارامنه و سینمای ایران

بی‌حضور صراحی و جام

گفت‌وگو با حمید نعمت‌الله:
مگر روزنه‌ی امیدی هست؟

«شاغلام» نجیب روزگار ما

اولین مجله سینمایی افغانستان

نگاهی به چند فیلم مطرح جهان

گزارش سی‌وهشتمین دوره‌ی
 جشنواره کارلووی واری


نگاهی به فیلم پنج عصر
ساخته‌ی سمیرا مخملباف

چیزهایی از «واقعیت» و «رویا»
برای بیست سالگی ماهنامه‌ی فیلم


بایگانی:
شهريور ۱۳۹۷

۲۲ مهر ۱۳۸۴

تاریخ سینمایی ایران ( چاپ دهم)، منتشر شد



مقدمه ی چاپ دهم

و، چقدر قصه اتفاق افتاده است در اين فاصله

۱- انقلاب‌ها، تاریخ را به قبل و بعد از خود تقسیم می‌کنند و میل به فراموش کردن گذشته دارند. با این‌همه بعد از وقوعشان، ناگاه نگاه‌هایی به دلایل گوناگون متوجه گذشته می‌شود تا بالا و پست جهان پیشین را بازنگرنند و به سنجش در آورند. چاپ و نشر وسیع کتاب‌های تاریخی در دو دهه ی اخیر و استقبال گسترده از آن‌ها، زاییده ی چنین جریان غیرقابل‌اجتنابی‌ست.
کتاب تاریخ سینمای ایران (از آغاز تا ۱۳۵۷) هم محصول شرایط یادشده است. سینمای پیش از انقلاب ایران، جز انگشت‌شمار فیلم‌هایی معتبر و باارزش، در کلیت کارنامه‌ای قابل‌دفاع نداشت و ندارد. بنابراین از چشم انقلابیون آن سال‌ها، پست بود و دور انداختنی. اما، کم‌ترین زیان محو آثار و اعمال گذشتگان، بازگشت آرام مناسبات کهنه و برقرار شدن فضایی‌ست که یکی‌دو نسل پیش علیه‌ آن شوریده‌اند. مشکل دیگری که این محو کردن‌های شتابزده می‌آفریند، خلل در تداوم تاریخ یک ملت است که بی‌شک مشحون از فراز و نشیب و زشت و زیباست اما به‌هرحال ــ دوست داشته باشیم یا نه ــ چراغ راه آینده است.
دل‌نگرانی و دل‌مشغولی‌ام در آن‌سال ها، شد آن‌چه که اینک پیش‌رو دارید.

۲- تصور نمی‌کردم این کتاب به چاپ سوم و چهارم برسد، چه رسد به چاپ دهم. از میان ۱۳۰۰ کتاب سینمایی که از سال ۱۳۰۶ تاکنون در ایران منتشر شده (۹۰ درصد آن‌ها بعد از انقلاب منتشر شده‌اند)، جز چند فیملنامه از بهرام بیضایی و محسن مخملباف، سی‌چهل کتاب به چاپ دوم و سوم رسیده‌اند و فقط تاریخ سینما (ی جهان) آرتور نایت، ترجمه نجف دریابندری به چاپ پنجم رسیده است. استقبال از کتاب تاریخ سینمای ایران، بیش از آن‌که نشانه اهمیت و ارزنده بودن آن باشد، بیانگر توجه مردم به سینمای ایران و گذشته‌ی آن است. خاصه آن‌که دست اندرکارانش، بعد از انقلاب در حاشیه قرار گرفتند.

۳- اولین چاپ کتاب ــ بعد از سه سال تحقیق و نگارش ــ پاییز ۱۳۶۳ در تیراژ ۸۸۰۰ نسخه منتشر و در کم‌تر از دو سال نایاب شد. از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۶ کتاب هشت‌بار دیگر با تیراژی حدود ۳۶۰۰۰ نسخه تجدید چاپ شد. با آن‌که بعد از چاپ اول هر اثری، چاپ‌های بعدی ــ به قاعده ــ نیاز به دریافت مجوز ندارد، ولی سیاست وزارت ارشاد چنین بود که کتاب می‌بایست برای هر تجدید چاپ، دوباره بازبینی و مجوز دریافت کند. با آن‌که این کتاب در دوره ی وزارت محمد خاتمی، علی لاریجانی و مصطفی میرسلیم (که هر کدام نگاهی متفاوت به عرصه‌ی فرهنگ داشتند) منتشر شده بود، چاپ نهم آن در بهار ۱۳۷۶، منوط به حذف چهل و سه مورد عکس و مطلب شد. چندبار به وزارت ارشاد رفتم تا متقاعدشان کنم که چنین ممیزی‌ای نه‌تنها غلط که از بسیاری جهات زیانبار است. نپذیرفتند. از تجدید چاپ منصرف شدم. گذشت تا آن‌که روز چهارم خرداد ۱۳۷۶، یک روز بعد از انتخاب خاتمی به‌عنوان رئیس جمهور به ارشاد رفتم. پیش از آن‌که فنجان چای روی میز سرد شود، مجوز آماده شد.
کتاب‌های «تاریخ»ی، گزارش و تفسیر زیبایی‌ها و زشتی‌هایند؛ حذف هرکدام‌شان میدان دادن به ابهام و آشفتگی‌ست.

۴- امروزه درباره‌ی سینمای ایران و گذشته‌اش، پژوهش‌های بسیاری وجود دارد. این کتاب اما، در زمانه‌ای تألیف شد که منبع و مأخذ کم بود و پرسش‌ها بسیار. لذا، کار دشوار بود و مسیر کوره‌راهی سخت‌گذر. با این حال، بعد از گذشت بیست سال از نخستین چاپ این کتاب، در بازنگری، چارچوب و ساختار آن را پابرجا و پذیرفتنی یافتم. بسیاری از بخش‌های کتاب با گذشته دو دهه، هنوز در نوع خود تازه‌اند و متأسفانه بعدها نیز، کم‌تر به آن‌ها پرداخته شده است. بخش‌هایی چون «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، «تلویزیون»، «سینمای آماتور»، «فیلمنامه»، «سیاهی‌لشگر»، «اقتصاد»، «نوشته‌های سینمایی» و… این کوچک‌ترین دلیلی بود که وقتی ناشر برای چاپ دهم پیشنهاد کرد تازه‌هایی را به کتاب بیفرایم، از آن سر باز زدم. اول به این علت که آن‌قدر مطلب و نکته برای افزودن وجود داشت که اضافه‌کردنشان به این پیکر، اثر دیگری پدید می‌آورد و «تاریخ»ی دیگر می‌شد. دوم، حجم کتاب چندبرابر و لاجرم قیمت آن افزایش می‌یافت و خواهان و خواننده‌اش اندک می‌گشت؛ کتاب از سطح وسیع عموم به سطح بسته‌تر خواص راه می‌یافت، درحالی‌که هدفم از آغاز، کتابی بود برای هر قشر و دسته‌ای که دوست دارد چیزی ــ چیزکی ــ از سینمای ایران و گذشته‌اش بداند. سوم، در فاصله‌ی چاپ اول تا دهم، در مقدمه‌ی کتاب‌های سینمایی دیگرم هم چون، «پوسترهای فیلم»، «فرهنگ فیلم‌های کودکان و نوجوانان»، «فرهنگ فیلم‌های مستند سینمای ایران» و… بخش‌های دیگری از تاریخ سینمای ایران را که مربوط به همان مبحث بوده، مفصل‌تر آورده‌ام.

۵- قدمی که در این راه برداشته‌ام، بیش‌و‌کم سبب برداشتن قدم‌های دیگری شد. علاقه‌مندان به سینمای ایران ــ به‌ویژه دانشجویان رشته‌های هنر و سینما ــ در کشورهای مختلف بخش‌هایی از این کتاب را به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی و... ترجمه کرده‌اند؛ چه به صورت کتاب و کتابچه و چه به‌عنوان بخشی از تزهای دانشگاهی‌شان. در ایران، به‌عنوان یکی از کتاب‌های درسی دانشجویان رشته‌ی سینما، منبع تحقیقاتی بوده و هر سال در کنکور سراسر رشته‌ی هنر، سؤال‌هایی از آن در پرسش‌نامه‌ها آمده است. در سطحی نامحسوس‌ اما مؤثرتر، افرادی را علاقه‌مند به تحقیق در این زمینه کرده و باعث تألیف کتاب‌های دیگری شده است. رونقی که این کتاب ــ درحد و سهم خود ــ به نشر کتاب‌های سینمایی داد، باعث شد ناشران با علاقه‌ی بیش‌تری به چاپ کتاب‌های سینمایی بپردازند. پیش از چاپ این کتاب، تعداد کتاب‌های سینمایی منتشرشده به یک صد عنوان هم نمی‌رسید.

۶- چند سال بعد از چاپ این کتاب، بسیاری سراغ جلد بعدی ــ تاریخ سینمای بعد از انقلاب ـ را گرفته‌اند: «نوشته‌ای؟ می‌نویسی؟ کی منتشر می‌شود؟...» پاسخم این بوده و هست، که چیزهایی گرد آورده‌ام، فیش‌هایی برداشته‌ام، یادداشت‌هایی نوشته و مطالبی فراهم‌ کرده‌‌ام اما، قصد تدوین و تألیف‌شان را فعلاً ندارم. معتقدم «تاریخ»ی باید بگذارد تا «تاریخ»ی تألیف شود. «تاریخ»ی که آیینه‌ی واقع‌نمای زمانه‌اش باشد.

۷- و چقدر قصه در این فاصله اتفاق افتاده است. هنگام تألیف این کتاب، هنوز عقاب‌ها ساخته نشده بود. سعید راد مهاجرت نکرده بود و  … احمدرضا درویش هنوز سینما را آغاز نکرده بود که سال‌ها بگذرد، سعید راد برگردد و در فیلم دوئل اش بازی کند و تصویر چهره‌ی درمانده‌اش در تنگنا، روی جلد چاپ دهم این کتاب بیاید. چه‌قدر قصه اتفاق افتاده است در این فاصله.

۸- سرانجام، از دوست ارجمندم آقای جهانبخش نورایی که متن دست‌نویس را برای چاپ اول ویراستاری کردند، از خانم ارمغان جزایری که به خواست ناشر، نگارش کتاب را برای چاپ دهم ویراستاری کردند و از آقای علی علمی مدیر نشر پیکان، صمیمانه تشکر می‌کنم.

تاریخ سینمای ایران (از آغاز تا سال ۱۳۵۷)
نوشته‌ی مسعود مهرابی
۷۲۴ صفحه، قطع وزیری، مصور
آماده‌سازی و اجرا: دایره‌ی تولید نشر پیکان، فهیمه محبی زنگنه/ طراح جلد: علیرضا امک‌چی/ حروفچینی و صفحه‌آرایی: سعید شبستری/ لیتو گرافی: صحیفه‌ی نور/ چاپ: چاپخانه کاج، صحافی: پیکان/ مرکز پخش: موسسه‌ی گسترش فرهنگ و مطالعات، تلفن: ۲۲۹۰۳۶۴۷ و ۲۲۹۰۳۶۵۰/ حق چاپ و نشر این اثر برای نشر پیکان محفوظ است /  ISBN: 964-328-391-7 / کتابخانه ملی ایران 30789-82م.

2 لینک این مطلب


صفحه اصلی  وبلاگ مسعود مهرابی نمایشگاه کتاب‌ها تماس

© Copyright 2004, Massoud Merabi. All rights reserved.
Powered by ASP-Rider PRO