جستجو در وب‌سایت:


پیوندها:



 چاپ یازدهم کتاب
 "تاریخ سینمای ایران
"
 با ویراست جدید
 و افزوده‌های تازه منتشر شد

 در کتابفروشی‌های
 تهران و شهرستان

 ناشر: نشر نظر

 



 صد و پنج سال اعلان
 و پوستر فيلم در ايران



صد سال اعلان و پوستر فیلم
در ایران

و
بازتاب هایش

 


 لینک تعدادی از مطالب



درباره‌ی محمد قائد
نیم‌پرتره‌ی مردی که
از «آیندگان» هم گذر کرد


بررسی طراحی گرافیک
و مضمون در عنوان‌بندی
فیلم‌های عباس کیارستمی :
پنجره‌ای رو به
جهان شعر



گفت‌وگو با اصغر فرهادی؛
درباره‌ی «فروشنده» و
فکرها و فیلم‌هایش :
... این دوزخ نهفته

گفت‌و‌گو با پرویز پرستویی؛
درباره‌ی بادیگارد و کارنامه‌اش

زندگی با چشمان بسته

گفت‌و‌گو با محمدعلی نجفی
درباره‌ی سریال سربداران
سی‌و‌یک سال بعد از
اولین پخش آن از تلویزیون

گفت‌وگو با مسعود مهرابی
درباره‌ی نقش‌های چندگانه‌ای که

در تاریخ ماهنامه‌ی «فیلم» ایفا کرد
و آن‌هایی که دیگر ایفا نکرد

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد
درباره‌ی قصه‌ها و...:

نمایش هیچ فیلمی خطر ندارد


 
گفت‌و‌گو با بهرام توکلی کارگردان
من دیگو مارادونا هست:

فضای نقدمان مانند فضای
فیلم‌سازی‌مان شوخی‌ست

گفت‌و‌گو با پیمان قاسم‌خانی،
فیلم‌نامه‌نویس سینمای کمدی:
الماس و کرباس

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
رو خط «گذشته»:

سينما برايم پلكان نيست

گزارش شصتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی جهانی سن سباستین:
شصت‌سال كه چيزی نيست...

متن كامل گفت‌و‌گو
با ماهنامه‌ی «مهرنامه»،

به مناسبت
سی‌سالگی ماهنامه فیلم
:
ريشه‌ها

گفت‌و‌گوی ابراهيم حقيقی
با آيدين آغداشلو
درباره‌ی كتاب «صد سال اعلان
و پوستر فيلم در ايران»

گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی
نويسنده
و كارگردان
جدایی نادر از سيمين
حقيقت تلخ، مصلحت شيرین
و رستگاری دريغ شده

قسمت اول | قسمت دوم  
قسمت سوم

بررسی كتاب
«پشت دیوار رؤیا»

بيداری رؤياها

كيومرث پوراحمد:
عبور از ديوار رؤياها،
همراه جادوگر قصه‌ها


تكنولوژی ديجيتال
و رفقای ساختار شكن‌اش
سينماي مستند ايران:
پيش‌درآمد


اسناد بی‌بديل
سينمای مستند ايران:
قسمت اول (۱۲۷۹ - ۱۳۲۰)


خانه سیاه است
سینمای مستند ایران:
قسمت دوم (۱۳۵۷ - ۱۳۲۰)


درباره‌ی آیدین آغداشلو:
پل‌ساز دوران ما


سایت ماهنامه فیلم، ملاحظات
و دغدغه‌های دنيای مجازی


گزارش پنجاه‌و‌ششمين دوره‌ي
جشنواره‌ي سن سباستين
(اسپانيا، ۲۰۰۸)
... به‌خاطر گدار عزيز

گفت‌و‌گو با آيدين آغداشلو
درباره‌ی مفهوم و مصداق‌های
سينمای ملی

جای خالی خاطره‌ی بلافاصله

گفت‌و‌گو با مانی حقيقی
به‌مناسبت نمايش كنعان

پرسه در كوچه‌های كنعان

گفت‌و‌گو با محمدعلی طالبی
از شهر موش‌ها تا دیوار

شور و حال گمشده

سين مجله‌ی فيلم،
سينمايی است، نه سياسی


گفت‌و‌گو با رضا میرکریمی
به‌مناسبت نمایش به‌همین سادگی

خيلی ساده، خيلی دشوار

گفت‌و‌گو با بهرام توکلی
به‌مناسبت
 نمایش
پا برهنه در بهشت

پا برهنه در برزخ
 

گمشدگان

گزارش چهل‌ودومین دوره‌ی
جشنواره‌ی کارلووی واری
(جمهوري چك، ۲۰۰۷)

پرسه در قصه‌ها

پرویز فنی‌زاده،
آقای حكمتی و رگبار

نمايشی از اراده‌ی سيزيف

گزارش چهل‌وهفتمین دوره‌ی
جشنواره‌ی تسالونیكی
(یونان) - ۲۰۰۶

پشت ديوار رؤيا

گفت‌وگو با رخشان بنی‌اعتماد 
درباره‌ی
خون بازی

مرثيه برای يك رؤيا

خون‌بازی: شهر گم‌شده

گفت‌وگو با رسول ملاقلی‌پور 
کارگردان
میم مثل مادر

ميم مثل ملاقلی‌پور

گفت‌وگو با ابراهیم حاتمی‌کیا 
درباره‌ی
به‌نام پدر
:

به‌نام آينده

برای ثبت در تاریخ سینمای ایران

یاد و دیدار

گفت‌و گو با جعفر پناهی
گزارش به تاريخ

گفت‌وگو با مرتضی ممیز
خوب شيرين

گزارش/ سفرنامه‌ی
پنجاه‌ و دومین دوره‌ی
جشنواره‌ی سن‌سباستین


گفت‌وگو با بهمن قبادی
 قسمت اول
/ قسمت دوم
 قسمت آخر

گفت‌وگو با عزیزالله حمیدنژاد
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌و گو با حسین علیزاده
 قسمت اول
قسمت دوم
 قسمت سوم

گفت‌وگو با گلاب آدینه
مهمان مامان را رايگان
بازی كردم


نقطه‌چین، مهران مدیری،
 طنز، تبلیغات و غیره


کدام سینمای کودکان و نوجوانان

جیم جارموش‌ وام‌دار شهید ثالث!

تاریخچه‌ی پیدایش
 کاریکاتور روزنامه‌ای


سینماهای تهران، چهل سال پیش

فیلم‌ شناسی کامل
 سهراب شهید ثالث


ارامنه و سینمای ایران

بی‌حضور صراحی و جام

گفت‌وگو با حمید نعمت‌الله:
مگر روزنه‌ی امیدی هست؟

«شاغلام» نجیب روزگار ما

اولین مجله سینمایی افغانستان

نگاهی به چند فیلم مطرح جهان

گزارش سی‌وهشتمین دوره‌ی
 جشنواره کارلووی واری


نگاهی به فیلم پنج عصر
ساخته‌ی سمیرا مخملباف

چیزهایی از «واقعیت» و «رویا»
برای بیست سالگی ماهنامه‌ی فیلم


بایگانی:
شهريور ۱۳۹۷

۲۶ آبان ۱۳۹۰

رضا پوريا: بیا و بنگر

گلستانه (ماه‌نامه ادبی هنری) – شماره 115، آبان 1390

بیا و بنگر

رضا پوريا

«این کتاب چقدر کتاب خوبی است. خیلی چیز آموختم و خیلی آثاری که دیده بودم و فراموش کرده بودم به یاد آوردم و چه آثاری که هیچ‌گاه ندیده بودم و چه تلاش و زحمت بزرگی برای تدوین آن صورت گرفته است. برای آنکه بدانیم در طی این یکصد سال چه کارهایی شده است...»
آیدین آغداشلو

انتشار کتاب صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران از معدود رخدادهای متفاوت صحنه نشر کشور است کتابی که برای طراحان گرافیک، کارگردانان تهیه‌کنندگان فیلم و علاقمندان به سینما اثری قابل تأمل است. این کتاب شکل تکامل یافته کتابی است که در سال 71 با عنوان پوسترهای فیلم توسط پدیدآورنده همین کتاب منتشر شده بود و مطالب آن به عنوان تاریخ پوستر سینمای ایران در بسیاری از مراکز آموزشی به دانشجویان شناسانده می‌شد و منبعی مهم به حساب می‌آمد بسیاری با نگاهی منتقدانه کتاب جمع و جور مسعود مهرابی را ارائه چهره مبتذل سینمای ایران قلمداد می‌کردند. کتاب حاضر توانسته تصویری نسبتاً جامع و وسیع از تلاش ده‌ها طراح گرافیک ارائه کند.
  این کتاب که با مقدمه‌ای مفصل و مشروح و متکی بر تحقیق توسط پدیدآورنده همراه شده است و داستان پر فراز و نشیب اعلان و پوستر فیلم در ایران را دهه به دهه حکایت می‌کند. در کتاب آثار نزدیک به 160 طراح پوستر از ابتدا تا امروز در 480 صفحه با کیفیتی قابل قبول ارائه شده است
آثار متنوع طراحان نسل قبل و بعد از انقلاب نشان از گستردگی تلاش طراحان گرافیک در طی این یکصدسال دارد. پدیدآورنده با جمع‌اوری و ارائه نخستین اسناد تبلیغی برای سینما در ایران تصویری تازه را از راه پر فراز و نشیب فیلم در ایران به ثبت رسانده است نخستین اعلان مربوط به سال 1283 مربوط به نمایش فیلم در عکاسخانه روسی‌خان (ایوانف) است که در روزنامه حبل‌المتین چاپ شده است زمانی که قصه فیلم در ایران برای عموم کلید می‌خورد.
 اهمیت و ارزش کتاب صد سال اعلان از زوایای مختلف قابل ارزیابی است. شاید به نظر آید به دلیل حوزه خاص آن که معطوف به گرافیک است می‌بایست به بررسی جنبه‌های گرافیکی آن توجه داشت اما در نگاهی دقیق‌تر به کتاب می‌توان به جنبه‌های متنوعی از فرهنگِ جامعه ایرانی دست یافت. در نهایت با تحلیل این کتاب ابعاد اجتماعی جامعه ایران قابل ارزیابی و شناخت است؛ اخلاق، سیاست، توسعه، زن، اقتصاد و دولت جنبه‌های قابل تحلیلی است که در اثر حاضر جای ارزیابی دارد. مقدمه‌ی مفصل و جامع مسعود مهرابی فرآیند سفارش پوستر در ایران را توضیح می‌دهد و سپس به دوره‌های مختلف و تأثیرپذیری اعلان‌ها و پوسترها از گرافیک داخل و خارج می‌پردازد. تلاش او در تحلیل تاریخی این آثار گرایشی فنی است. اما در صورت ارزیابی پوسترهای سینمای ایران می‌توان به جنبه‌های دیگر نیز دست یافت. یکی از این موارد قابل اهمیت نقش زن در جامعه ایرانی و نحوه برخورد فرهنگ، دولت و سیاست با اوست. هر چند محدودیت‌های انتشار اجازه حضور بسیاری از پوسترهای سینمایی را به مولف و ناشر نداده است. اما در همان اندک آثار ارائه شده، تصویر زن به عنوان ابزاری برای توجه و اهمیت بیشتر به سینما در فرهنگ ایران در قبل و بعد از انقلاب قابل اهمیت است در سال‌های پیش از انقلاب یکی از مهمترین جلوه‌های بصری پوسترها تاکید بر حضور زن –چهره و اندام او- در طراحی بوده است. همراه با تاکیدی که بر روی چهره‌های نقش اول –اعم از مرد و زن- می‌شده است. به مفهوم دقیق‌تر زن اصل مهمی برای جلب مشتری و بالا بردن فروش گیشه به حساب می‌آمده است.
 این نقش با انقلاب اسلامی به پایان می‌رسد و در سال‌های 58 تا 62 زن از پوسترها یا به کلی حذف می‌شود و یا به عنوان حاشیه‌ای کم‌جلوه در پوستر آورده می‌شود. احتمالاً حذف تصویر زن از پوسترهای سینمایی سیاستی اعلام شده در آن سال‌ها بوده است گل‌های داوودی(1364)، زنجیرهای ابریشمی(1365) و پرستار شب (1367) از نخستین پوسترهایی است که تصویر زن در پوسترها مورد تاکید قرار می‌گیرد. شاید به دلیل محوری بودن نقش زن در این فیلم‌ها طراحان چاره‌ای جز استفاده از تصویر زن نداشتند. این روند در دهه اخیر کاملاً به نفع حضور تصویر زنان در پوسترها تغییر کرده است. نقش کلیدی زنان در فیلم‌ها و البته اجتماع ایرانی عامل پایه‌ای به حساب می‌آید. در ارزیابی دقیق‌تری از آثار سال‌های اخیر کمتر پوستری را می‌توان یافت که تصویر غالب به زنان اختصاص داده نشده باشد.
آثار ارئه شده در کتاب دو گونه کار را نشان می‌دهد که حرکت طراحان سال‌های قبل و بعد از انقلاب را می‌توان به خوبی در دو خط موازی مشاهده کرد. کارهایی درست و ارزشمند که تلاش می‌کند سطح سلیقه بصری را ارتقاء دهد و آثاری مبتذل و سطحی که با تکرار کلیشه‌ها و حتی کپی از آثار غیر ایرانی به ساده‌ترین شیوه ممکن به تحریک مخاطبان می‌پردازد. این روند هم در آثار پیش از انقلاب و هم در آثار پس از انقلاب مشاهده می‌شود سفارش‌دهندگان آثار برجسته و قابل توجه قبل از انقلاب غالباً کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده‌اند و معدود پوسترهایی هم مربوط به فیلم کارگردانان که با سینمای فیلم فارسی فاصله داشتند می‌شود مانند فیلم گاو که فرشید مثقالی پوستر آن را طراحی کرده است. اما در پوسترهای پس از انقلاب آثار سفارش داده شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی و بعضاً حوزه هنری با آثار تهیه‌کنندگان بخش خصوصی دارای تمایز و تفاوت است. این تفاوت‌ها نشان از نقش برنامه‌ریز و جهت دهنده نگاه مدیران دولتی و با پشتوانه‌های اقتصاد دولتی دارد. اما در عین حال همچنان تهیه‌کنندگانی در بخش خصوصی که جهت‌گیری نگاه سینمایی آنان با اندیشه پیش می‌رود پوسترهایی متمایز نیز منتشر کرده‌اند سوت پایان که آخرین پوستر ارائه شده در کتاب است توسط رضا عابدینی گرافیست برجسته ایران طراحی شده است.
در کلامی کوتاه باید کتاب صد سال اعلان و پوستر فیلم در ایران را فقط تاریخ یک قرن گرافیک و روایت تصویری یک قرن سینما در ایران ندانست بلکه تاریخ طرد و پذیرش، سکون و تلاطم، افراط و تفریط اجتماعی و فرهنگی یک ملت تلقی کرد. انبانی پر متاع برای اهل تحلیل و تفسیر و گزارشی از تجربه‌های انسانی یک سرزمین.

۱ - تقی مختار روزنامه‌نویس و منتقد هنری در تحلیل آثاری که به عنوان نمونه‌های مبتذل در پوستر سینمای ایران شناخته شده است اشاره مهمی دارد به باور او فیلم‌ها و پوسترهای ارزشمند سینمای ایران حیات خود را از دل حیات سینمای تجاری به دست آورده‌اند (نقل به مضمون برگرفته از صفحه فیس‌بوک پدیدآورنده)

2 لینک این مطلب


صفحه اصلی  وبلاگ مسعود مهرابی نمایشگاه کتاب‌ها تماس

© Copyright 2004, Massoud Merabi. All rights reserved.
Powered by ASP-Rider PRO